donderdag 13 februari 2014

Er was eens...

Een afstudeeronderzoek bij Lievens Communicatie. Vernieuwend, verhalend en relevant. 
Waar gaat het over? Hoe 'digital storytelling' kan worden ingezet om de identiteit van SVRZ uit te dragen en het gewenste imago van SVRZ als werkgever te versterken. Met als (één van de) praktische deelvraag(en): 'Wais de invloed van video, tekst en eeinteractieve game bi‘digitastorytelling via diverse kanalen oheimago van werken in de ouderenzorg bij zorgorganisatie SVRZ?'

Hoe is het ontstaan? Vanuit persoonlijke interesse voor ‘digital storytelling’ is mijn onderzoeksvoorstel ontstaan. In het bijzonder de link tussen onpersoonlijke digitale media en het overbrengen van een persoonlijk verhaal. Voor het begrip 'digital storytelling' gebruik ik binnen het onderzoek de definitie van Dr. Alexander (2011)It is telling stories with digital Technologies.

Hoe kun je mensen, in dit geval potentiële werknemers, via digitale kanalen raken en een verhaal overbrengen? Hoe breng je hét verhaal van je organisatie (corporate story) naar buiten en zorg je ervoor dat het mensen aanspreekt? Volgens Lievrouw en Livingstone (2002) heeft de intrede van het internet gezorgd voor een andere manier van communiceren met elkaar. De hoogste tijd, voor een andere aanpak.

SVRZ is al voorzichtig gestart met de intrede van storytelling binnen en buiten de organisatie, zoals de SVRZ 'zkt' arbeidsmarktcampagne. Nu wil ik gaan onderzoeken hoe storytelling een strategisch en structureel onderdeel kan worden van de organisatie en welke content en kanalen de te onderzoeken doelgroep het meest aanspreekt. De doelgroep bestaat uit mbo/hbo studenten in Zeeland met een opleiding waarmee ze kunnen kiezen om in de ouderenzorg te gaan werken. 

Waarom relevant? 
De komende jaren stijgt het aantal ouderen in Zeeland. Volgens De Jong en Van Duin in een verslag van het CBS (2009), is in 2040 gemiddeld dertig procent van de Zeeuwen boven de 65 jaar of ouder. In een aantal delen van Zeeland wordt dat percentage nog hoger geschat. Daarnaast zijn er op de lange termijn ook veel nieuwe werknemers nodig voor in de ouderenzorg. In een deelrapport over de zorg in Zeeland (van Kooten, Polder, Poos, de Gier, & Isenia, 2012) wordt in de provincie een tekort op de arbeidsmarkt in de zorg geschat tussen de twintig en veertig procent tussen 2012 en 2020, mits er geen grote veranderingen optreden in die periode. 

Maar, het imago van werken in de ouderenzorg werkt niet altijd mee. Ik ga onderzoeken hoe de doelgroep tegenover werken in de ouderenzorg en bij SVRZ staat en of de verschillende soorten 'storytelling content' invloed hebben op de gedachten van jongeren.


To be continued!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten